Hogyan éljük túl az iskolakezdést?

Tippek év elejére

Gondolom, te is tapasztaltad már, hogy a tanév nehezen kezdődik, és gyakran még nehezebben folytatódik...
Ehelyett a nyerő stratégia egy jó rajt lenne, mert onnan már lendületből lehet folytatni, kisebb erőfeszítéssel. Az alábbi tippek segíthetnek, ha szeretnél az idén sikeresebb lenni a suliban, de közben jól is akarod érezni magad:

1. Tipp: Csak 30 percet tanulj!
Csak el ne áruld anyának, hogy ezt én mondtam!
Na jó, azt azért még hozzáteszem, hogy: egyszerre...
Ha nehezen állsz neki a tanulásnak, győzd meg magad, hogy csak 30 percet kell tanulnod, és 30 perc után tényleg állj is fel, csinálj valami mást, ami kikapcsol kicsit. Aztán majd újra nekiállhatsz, de akkor is csak 30 percre. 30 percet bárki kibír, és ha azt hatékonyan végigdolgozod, többet ér, mint egy óra nyűglődés. Így rászoktathatod magad, hogy koncentrált munkával gyorsabban és jobb eredménnyel végzel.
2. Tipp: Az első napon kezdd el!
Már hétfőn délután ülj le, és nézd át, miről volt szó, van-e valami újdonság, átismételtetek-e valamit? Aztán kedden is, és így tovább... Tudtad, hogy ha nemcsak a következő napra tanul valaki, hanem azt is átfutja, amiről aznap volt szó a suliban, akkor gyorsabban tud végezni a másnapi leckével, és még jobban is fogja tudni? (A memóriánk ilyen sajátosan működik, a néhány órán belüli ismétlés csodákat tesz.) Próbáld ki, és meglátod, milyen üdítő lesz, hogy egyrészt még sok minden eszedbe jut arról, amit hallottál, másrészt, mikor legközelebb előveszed, sokkal jobban fogsz rá emlékezni, szinte csak át kell nézni, és tudni is fogod.
3. Tipp: Mosolyogj!
Mosolyogj, és a világ visszamosolyog rád! - biztos hallottad már ezt a mondást.
Mosolyogj a barátokra, az osztálytársakra, a tanárokra, a szüleidre! Ha így teszel, ők is jobb kedvre derülnek, de a legfőbb előny, hogy Te magad jobban fogod érezni magadat! A mosoly belülről hat rád is! :) Egyébként is: a suli is tele van jó dolgokkal: barátok, egy jó csevegés vagy éppen focizás, helyes lányok/fiúk, izgalmas találkozások, de még a virágokban és a felhőkben is meg lehet találni a szépséget, ha nyitottak vagyunk rá... Ne hagyd magad besavanyodni a sulitól, inkább fedezd fel a jó oldalát!
4. Tipp: A mozgás, tónusfokozás csodákra képes
A mozgás stresszoldó, közérzet­javító, életerőt ad, és még a koncentrációs képességedet is javítja.
Lehet akár fitnesz-labdán ülve tanulni is. De nagyon sokat segíthet a 30 perc tanulás utáni nyújtózkodás, néhány kar és lábemelés, guggolás, ugrálás, vagy akár egy helyes testtartással végzett légzőgyakorlat is.
5. Tipp: Este érdemes előkészíteni, ami másnap kell
A reggeli őrült kapkodás megelőzhető, ha előző este a ruhától kezdve a füzetekig, a tornacucctól a cipőig mindent átgondolsz, előkészítesz. Nyugodtabban indul a napod, kiegyensúlyozottabb leszel a suliban, jobban "ott tudsz lenni fejben", mikor szükséges.
6. Tipp: Aludd ki magad!
A kevés alvás bizonyítottan rontja a koncentrációs képességet, a teljesítményt. De ez mind semmi, mert rosszul hat az egészségünkre, rontja az immunitásunkat és még hízlal is - állítólag!! Szóval nem érdemes a TV vagy a számítógép előtt felejteni magad esténként.
7. Tipp: Kérj segítséget, ha szükséges
Ha nem érted a tananyagot, akkor nem tudod megtanulni, hiába vagy szorgalmas és kitartó. Különösen jellemző lehet ez a matek, fizika, kémia tárgyakra. Ilyenkor szükséged van segítségre. Kell valaki, aki érthetően, és lehetőleg kedvesen, türelmesen elmagyarázza.
+1 Tipp: Használd a számítógépet a tanuláshoz

A számítógéped segítségével szabadon, időben kötetlenül tudsz tanulni. Nem kell alkalmazkodnod és nem kell megfelelni senki elvárásainak. Matekból tudunk segíteni neked: az interaktív matek videóinkkal átveheted az egész éves anyagot, könnyen, gyorsan tudsz velük felkészülni dolgozatokra, matekórákra.

Sok sikert kívánok neked! B. Békési Beáta