Számos csodába illő jegyjavításról hallhatunk, olvashatunk: van akinek 2-esről 5-ösre sikerült javítania a matematika érdemjegyét, és olyan is akad, akinek a pótvizsgán az év végi bukást 4-esre sikerült felhoznia.

Ugyanakkor sokan nem tudnak javítani a matek jegyükön. Miért? Egyszerűnek tűnhet a válasz: a szorgalom és a kitartás hiánya mitt. Azonban, ha mélyebbre ásunk, e mögött sokszor pszichés gátak és rossz tanulási szokások rejlenek.

Sok a kudarcélmény matekból

A gyenge matekjegyek mögött általában már egy csomó kudarc van a háttérben matekból. Sajnos ez egy olyan tantárgy, ahol könnyű lemaradni, viszont annál nehezebb felzárkózni. Hogy miért, arról itt olvashatsz részletesen. A kudarcok elveszik a gyerekek kedvét a matektól.

Nem kell sok idő ahhoz, hogy a gyerek úgy érezze, nincs értelme az erőfeszítéseinek. Ilyenkor, mikor a tanár azt mondja, hogy „csak többet kellene gyakorolni!”, az olyan, mint egy úszni nem tudónak a jó tanács: „ússzál sokat, és jól fog menni!”

„Tanult tehetetlenség” és a matematika tanulás

Senkinek sincs sok kedve komoly erőfeszítéseket tenni valamiért, amit értelmetlennek tart, vagy amiben úgy látja, nem jut előbbre akkor sem, ha erőlködik vele. Ezt a jelenséget a pszichológia tanult tehetetlenségnek nevezi. „Ebben az állapotban az ember korábbi tapasztalatai alapján levonja azt a következtetést, hogy bármit is tesz, erőfeszítései nem érnek célba, nem lesz sikeres, ezért felhagy a próbálkozással.”

Az idézett pszichológiai írás szerint az iskolarendszerünk sajnos elősegíti a tanult tehetetlenség kialakulását, ami kemény patt-helyzetet tud teremteni a diák és persze a szülő számára is.

Akinek sikerül, az hogyan csinálja?

Biztosan voltak annak is kudarcai, akinek látjuk, hogy sikerült. (ha pl. kettese volt vagy épp megbukott). Mégis neki tudott /neki mert indulni, és egy kiváló segítséggel növekedési pályára tudott állni, sőt úgy begyorsult, hogy ő is kiváló eredményt tudott elérni.

A cikk szerint a „tanult tehetetlenségen” csakis a kudarcok megfelelő kezelésével lehet túllépni. Csakis úgy, ha a kudarcot elkezdjük megváltoztatható helyzetnek tekinteni, jelzésnek, ami ráadásul fejlődési lehetőséget rejt magában.

Adnunk kell egy valódi esélyt magunknak!

A diákok egy része nem ad valódi esélyt magának: mivel nem hiszi el, vagy nem MER kockáztatni (hátha dolgozom vele, de mégsem sikerül, és akkor még jobban sérülök), ezért igazából nem is teszi bele azt az energiát, amivel valódi előrelépést tudna elérni. És így persze nem is éri el, amit szeretett volna.

A Matek Oázisban azt látjuk az ilyen diákok tanulási naplójában, hogy csak végiglapozzák a videókat (vagy csak belelapoznak), legfeljebb néhol találomra beírnak valamit válaszként a kérdésekre, de igazából nem gondolkodnak el a kérdéseken, nem törik a fejüket kicsit sem a válaszokon.

Akik tényleg elkezdenek intenzíven együtt gondolkodni a programban őket tanító tanárral, és válaszolnak a feltett kérdésekre, azok nagyon rövid idő alatt fejlődni kezdenek.

Nemcsak azért, mert valódi tudás épül fel egy-egy interaktív matek videó végignézésével, hanem mert közben sikerélményeket is szereznek. Sokkal több történik valójában, mint hogy „végignézik a videót”. A kérdéseknek köszönhetően egyszerre feladatmegoldási rutint is szereznek matekból, azaz

nemcsak megértik, hanem használni is megtanulják az adott ismereteket.

A fejlődést is lehet választani

Nem kell, és főként nem érdemes beletörődni a „tanult tehetetlenségbe”. Kockázat és energia-befektetés nélkül nincs eredmény. Ha szülőként olvasod ezt a cikket, felmerülhet a kérdés, hogy hogyan tudod segíteni, hogy gyermeked a fejlődést válassza?

Mi a jegyjavítás titka matekból?

Az idézett cikkben azt javasolják a szülőknek, hogy először is nagyon fontos, hogy

ne a gyerek képességeivel, hanem az erőfeszítések hiányával magyarázzuk a sikertelenséget!

Ám vigyázni kell, nehogy jellembeli gyengeségnek állítsuk be ezt!

Másodszor igyekezzünk a változás eléréséhez kisebb célokat kitűzni: igenis lehet és érdemes alkut kötni, kompromisszumokat, célprémiumot kitűzni pl. egy éppen aktuális videóban való jó eredmény eléréséért. (Ha a válaszok 80%-a jó, az a tananyagokban is kb 4-es teljesítménynek felel meg.) Néhány ilyen után kialakul a gyerekben a felismerés, hogy

igenis képes fejlődni, érdemes küzdenie a céljaiért.

A Matek Oázis tananyagok speciálisan úgy vannak összeállítva, hogy azokkal rövid idő alatt meg lehet tanulni egészen nagy témaköröket is. Tehát ez az interaktív oktató program a lehető legprofibb segítség annak, aki szeretne jegyet javítani matekból.

Az ingyenes próba hozzáférés kitűnő lehetőség, hogy megtedd az első lépést a céljaid felé. Biztatlak, hogy bátran indulj el most!

B.B.Bea
B.B.Bea
A szerethető matektanulás szakértője, matektanár
Elolvasom "De az iskolában nem így tanították!"

"De az iskolában nem így tanították!"

2024. március 04.

Több szülő úgy véli, hogy nem szabad a gyereknek másképpen tanítani a matekot (de persze mást sem), mint ahogyan az a suliban elhangzott. Mert különben csak "megkeveredik" szegény gyerek.

Szabad-e matekozni hétvégén?
2023. március 10.