A matematika oktatásban azt tapasztaljuk, hogy sok felső tagozatos diák tanulási problémája az alapműveletek hiányos ismeretéből adódik. Tehát a későbbi sikerek vagy kudarcok szempontjából is fontos, hogy 2. osztályban a nagy számok összeadása-kivonásása, és a szorzás-osztás készség szintű ismeretté váljon. (Részletes tanmenet itt.) A másodikos kudarcok rombolják a gyermek önbizalmát, tanulási motivációját, ami egy olyan csúszós lejtő, amiről nehéz visszakapaszkodni.
A matematika éppen azért nehéz, mert folyamatosan épít az előző években megtanult ismeretekre. Ha valahol valami kimarad, akkor az egész további felépítmény ingataggá válik.
Ezekután talán nem melepő, hogy a 2. osztályos sikerek az első osztályban megalapozott ismereteken múlnak. Mit jelent ez konkrétan?
Első osztályban az összeadás-kivonást a húszas számkörben tanulják a gyerekek. Általános tapasztalat, hogy 10-ig nagyon alaposan és lassan haladnak, majd 10 után begyorsulnak. És pontosan a tízes átlépéses összeadásból- kivonásból adódik sok kisgyermek problémája második osztályban. Ez az, amit "álmából felébresztve is" tudnia kell.
Az első osztály befejezése után gondolkodás és számolgatás nélkül kell tudnia a választ a tízes átlépéses összeadásokra.
A fentieket összefoglalva nagyon egyszerűen kiderítheted, hogy az első osztályt végzett gyermeked elég jól tudja-e a matekot ahhoz, hogy 2. osztályban ne legyenek nagyobb nehézségei: kérdezz tőle tízes átlépéses összeadásokat és kivonásokat.
Kérdezd meg tőle például a következőket: 9 + 3 = ? ; 16 - 9 = ? ; 4 + 8 = ? ; 5 + 7 = ? ; 13 - 6 = ?
Vajon a Te gyermeked gondolkodás nélkül tud ezekre a kérdésekre válaszolni? Ha tudja pl., hogy a 8 + 6 eredménye 4-re végződik, akkor onnan már könnyű lesz az az absztració, hogy a százas számkörben is pl. a 38 + 46 eredménye 4-re fog végződni.
Ezzel a teszt feladatsorral fel tudod mérni, hogy' megy a tízes átlépéses összeadás:
(Ha nem vagytok előfizetők, aktiváld az ingyenes próbaidőszakot, amivel minden Matek Oázis tananyaghoz hozzáfértek a próbaidőn belül.)
Fontos a gyakorlás, de előbb a megértésre összpontosítsunk. Amikor valami nem megy a matekból, amögött leggyakrabban megértési problémák vannak. Valahol valami nem került a helyére. Megfelelő alapok nélkül gyakorolni olyan, mint úszni nem tudó gyereket mélyvízbe dobni, és bíztatni, hogy csak gyakoroljon, majd belejön.
Ezért ha a Te gyermekednek nem megy készség szinten az összeadás-kivonás tízes átlépéssel, akkor gyorsan és könnyen rendbe teheti az alapokat a Matek Oázis interaktív tananyaggal.
Kattints ide a tízes átlépéses gyakorlást megalapozó interaktív videóhoz:
(Az ingyenes próbaidőszak aktiválással ezt is szabadon használhatjátok.)
INTERAKTÍV VIDEÓ: Számok 20-ig
Azoknak is érdemes gyakorolni, akiknek készség szinten megy az elsős matematika. A nyári szünet a hosszú feljetés időszaka sok kisdiák életében. Ezért a vakáció alatt és után egy kis játékos gyakorlás segít a tavalyi ismeretek szinten tartásában és felfrissítésében. A Matek Oázisban készségfejlesztő játékokkal is gyakorolhat gyermeked.
Kattints ide a tízes átlépést gyakorló játékhoz:
(Ha nem vagytok előfizetők, akkor ebben az esetben is arra bíztatlak, hogy aktiváld az ingyenes próbaidőszakot.)
Összeadás, kivonás, pótlás, nyitott mondatok, szövegesek, gyakorlás a tízes, majd a huszas számkörben. Ezek a legfontosabb témakörök, amiket érdemes gyakrolni a nyáron, vagy pótolni akár évközben is:
Matematika 1. osztály: Nyári gyakorló c. Matek Oázis tananyag összeállítást javasoljuk a nyári szintentartáshoz, felzárkózáshoz:
Nyári gyakorlás leendő 2. osztályosoknak
Tanév közben (ha vannak még hiányosságai gyermekednek az első osztályos matematikából), akkor akár 1-2 hétvége alatt pótolhatók a legfontosabb ismeretek a Matematikai hiányosságok pótlása 2. osztályosoknak tananyagokkal:
Pótold a hiányosságaidat (2. osztály)
Mik voltak a feladatok a matematika felvételin 2024-ben? Mik a megoldások?