Ez az írás a MannaFM rádióban 2021. február 6-án elhangzott beszélgetés alapján készült. A teljes 6 perces hangfelvételt itt tudod meghallgatni.

Itt a félév vége, a diákok kézhez kapták a félévi bizonyítványaikat. A matek ilyenkor sokszor a neuralgikus pont: A legtöbb családban a matekjegy okozza a legnagyobb csalódást. Mi a baj a matekkal?

A kudarcélmények… → ördögi kör (rossz élmény → nem szívesen foglalkozom vele → még jobban lemaradok → még több rossz élményem)

És a legnagyobb probléma, hogy a matekban minden egymásra épül, a hiányosságok egymásra rakódnak, a gyerekek cipelik magukkal egyre nagyobb teherként…

Matek jegy javításról beszélgettünk a Manna FM-ben

Sokan a tanárokat hibáztatják. Mennyire jogos ez?

Én azt mondom, hogy fölösleges! Ettől senki nem lesz előbbre, sőt, ez igazából megakadályozza a fejlődést, mert kiszolgáltatottnak érzi magát gyerek/szülő .

Meg azt is látni kell, hogy a tanároknak is egyre nehezebb, otthonról a gyerekek sok magatartás-problémával, családi gondokkal jönnek, a tanárnak ma sokkal több energiája megy el ezekre.

Meg ismét itt a kérdés: miért pont a matek, másból is vannak rossz tanárok, azokat mégsem szidják ennyit.

Igazság szerint a mai tankönyvek sem épp a felzárkózókat segítik: sok kuszaság van bennük, több téma egymás hegyén-hátán, ha a tanár ezeket követi, csak a legjobbak tudnak vele lépést tartani.

Ez elég kilátástalan helyzetnek látszik

Aki benne van, valóban úgy éli meg, hogy egyre homályosabb számára az egész, egyre rosszabbak a jegyek, és egyre reménytelenebbnek látszik változtatni ezen.

Pedig a diákjaink rendszeresen megmutatják, hogy igenis, lehet változtatni: nagyon sok csodás átváltozást éltünk már meg: 2-es félévi jegyből 4-es dolgozatok, és év végi 4-es, 3-as év végi matekokból 5-ös érettségi, de a legjobb, hogy a gyerekek hozzáállása a matekhoz gyökeresen megváltozott közben: a sikerélmények hatására megnőtt az önbizalmuk, szívesebben matekoztak.

Fontos, hogy mindenki tudatában legyen, hogy igenis, érdemes nekiindulni, lehet javítani, csak megfelelő segítségre van szüksége a gyerkőcnek. A matekjegy a gyerekeket bekorlátozza, és nem kéne, hogy így legyen. Valójában sokkal több lehetőségük lenne – továbbtanuláskor és az életben is, jobban éreznék magukat a sulibanérdemes nekiindulni, és jó segítséget találni.

Hogy látod, a karantén is okozhatja a gondokat?

A szülőnek nagyon nehéz

Természetesen. Már tavasszal is sok hiányosság gyűlt fel, hogy sokan nem tudtak úgy tanítani, ahogy kellett volna, és azért nem ugyanaz a számítógép-képernyőről tanítani, mint személyesen. Más a gond a kicsikkel, azok sokat csicseregnek, és más a nagyokkal, akik meg időnként eltűnnek

Úgyhogy mi azt valljuk, hogy a körülményeken nem tudunk változtatni, ezért szülőként muszáj a gyereket segítenünk abban, hogy túl tudjon lépni a nehézségeken.

De hát a szülőknek sem könnyű…

Nem bizony, sőt, … Amúgy is nagy a rohanás, emellett még segíteni napról napra több tárgyból is ?!…

A szülőknek olyan megoldás kell, amivel a gyermek önállóan tud készülni matekból.

Van ilyen? Milyen segítséget lehet ajánlani a szülőknek, ha valóban szeretnének változtatni az eredményeken?

Az interneten sok olyan oldal található már, ahol lehet matekot tanulni vagy gyakorolni.

- bőség zavara , információ-dzsungel

Amit a választáshoz tudni kell, hogy matekból különösen fontos a jól átgondolt, alapos felépítés

- kevés a „de klassz, ezt már értem!” érzés, ha utána a feladatok nem mennek önállóan;

- hiába gyakorol játékokkal-tesztekkel, ha nincsenek meg a stabil alapok…

Ezért építettük fel úgy az oktatóprogramot, hogy

- kis lépésekben magyarázunk, és mindjárt vissza is kérdezünk, teszteli önmagát, sikerélmény, stb….

Számtalan példát tudunk, amikor már a következő dolgozat sokkal jobban sikerült. (bukásról akár 3-as-4-esre javított, 3-asról akár 5-ösre, stb…) Mi garanciát is vállalunk a jegyjavításra. - a teljes tandíjat visszafizetjük, ha ez mégsem sikerülne…

A szülőknek kell segíteni gyermekünknek a matetanulásban.

Szóval szerinted év végére javítani nem is olyan nehéz?

Igen, sokszorosan igazolták a gyerekek, hogy pár hónap elegendő ahhoz, hogy valami egészen új szintre lépjenek matekból. Ők maguk is csodálkoznak sokszor az eredményeiken.

Pedig nem varázslat, csak arról van szó, hogy egy nagyon átgondolt, és klasszul felépített tananyaggal villámgyorsan be tudják pótolhatja a lemaradásaikat +

Színesen magyarázunk, de pofonegyszerűen, hogy bárki biztosan megértse. Amikor velünk tanul, akkor neki szól a lecke, olyan, mintha egy kedves és remek tanár ülne mellette, aki nemcsak magyaráz, hanem kérdez is. Változatosan, játékosan tanítjuk neki a matekot. Szívesebben matekozik és jobb eredményt ér el. Erre mi garanciát is vállalunk.

A Jegjavító Garancia nálunk egy különleges dolog. Vállaljuk, hogy az év végére fog tudni jegyet javítani a gyerkőc matekból.

Akkor ez egy reménysugár lehet a most elkeseredett anyukáknak, apukáknak. Én pedig kívánok kitartást és sok sikert ahhoz, hogy az új félévben meg tudják valósítani a gyermekekkel együtt a terveiket.

B.B.Bea
B.B.Bea
A szerethető matektanulás szakértője, matektanár
Elolvasom "De az iskolában nem így tanították!"

"De az iskolában nem így tanították!"

2024. március 04.

Több szülő úgy véli, hogy nem szabad a gyereknek másképpen tanítani a matekot (de persze mást sem), mint ahogyan az a suliban elhangzott. Mert különben csak "megkeveredik" szegény gyerek.

Szabad-e matekozni hétvégén?
2023. március 10.