Először is: fontos ez?

Minden szülő azt szeretné, hogy a gyermeke jó matekos legyen. Nincs olyan szülő, aki ne vágyna rá, hogy a gyermeke ügyes, okos legyen a suliban, büszke lehessen rá.

Már csak ezért is érdemes lenne tenni ezért, de ennél többről van szó.

Nevezetesen arról, hogy ha nem jó matekos, az nagyon sok frusztrációval jár a gyerek számára. Attól pl. hogy valakinek nem jó a helyesírása, még elég vidáman ellehet magyar órákon, mert megtanul egy-két verset, szabályt, és ha teszem azt jól is tud fogalmazni, akkor magyarból nem lesz sok gondja. A nyelvérzék hiánya is pótolható némi szorgalommal. Akinek azonban elakadásai vannak matekból, az szinte minden matekórán szenved ettől, mert hol ezt, hol azt nem érti.

mit tehet a szülő?

Az, hogy ettől a frusztrációtól megmentsük, a sok kudarcélménytől, ami ezzel jár, ez a fontos. Arról már volt szó, hogy ez nem adottság kérdése, szinte mindenki meg tudná tanulni jól, sőt akár 5-ösre a matekot, ha mindig megkapná a megfelelő segítséget ehhez.

Tud a szülő segíteni?

Az alapoknál mindenképpen. És ezt fontos tudni azoknak, akiknek kisgyerekeik vannak. Sokan azt gondolják, hogy ez csak az ovi, aztán az iskola dolga. Ám ők nagy lehetőségeket szalasztanak el, mert ma egyáltalán nem törvényszerű, hogy megtanítsák az ovisokat számolni…

Pedig minden gyereknek meg kellene tanulni számlálni még ovis korában először 3-ig, aztán 5-ig, majd 10-ig, sőt legjobb, ha 20-ig. Lehet számolni autókat, babákat, plüssöket, gombokat, bármit, természetesen játékosan: pl. mit gondolsz, miből van több? Számoljuk meg! Találd ki, hány gomb van a kezemben! Ha sikerül, pontot kapsz, aztán csere, én találom ki....

óvodás számolás

Hatalmas különbséggel érkeznek iskolába a gyermekek, van aki már 100-ig, 1000-ig tisztában van a számokkal, van aki egyáltalán nem ismeri őket. Nagyon nagy hátránnyal kezdik az iskolát azok a gyerekek, akik eleve nem tudnak tízig számolni.

Bár elvileg elsőben megtanulják ezeket, valójában ott már az íráson, és a műveletek megértésén van a hangsúly, meg kell tanulni összeadni-kivonni-pótolni 20-ig, és ez nem is olyan egyszerű, mert közben a „modern” tankönyvek mindenfelé elviszik a figyelmet – sajnos. 10 fölött bizony már résen kell lenni a szülőknek, mert begyorsulnak a dolgok, és észrevétlenül kicsúszhat a kisgyerek lába alól a talaj.

Most akkor a szülő a felelős a gyerek tanításáért vagy az iskola?

Szülőként én is szerettem volna azt gondolni, hogy az iskola. Aztán felneveltem 3 gyereket... Most újra kisiskolások vagyunk a 4.-kel, és ma már tudom, hogy bizony a szülő az, aki legtöbbet teheti a gyerekéért, azért, hogy sikeres, boldog felnőtté váljon.

És ebben bizony benne vannak az osztályzatok, benne van a matekban való eredményessége is. Nem érdemes elengedni ezt a felelősséget, mert a mai iskola annyi gonddal küzd, hogy hiába is várnánk el, nem fog tudni a tanító/a tanár igazán személyesen a mi gyerekünkre figyelni! A szülőknek maguknak kell kézbevenni a gyermekük fejlesztését.

A szülőnek mindenhez kéne érteni?! Ki képes erre?

Oviban és első-másodikban még bárki képes rá. Figyelem és idő kell, ami persze tudjuk, hogy nem egyszerű, mindenki időhiánnyal küzd. Bár valójában inkább a szétziláltsággal… Valljuk meg őszintén pl. mennyi idő megy el a különböző online felületeken vagy a TV előtt? Ha rádöbbenünk, mennyire nagy a felelősségünk, tudni fogunk időt szakítani a gyermekünkre.

vidám diák laptoppal tanul

Igazából már 1-2.- ban sem muszáj a szülőnek kitalálni, hogy mit és hogyan gyakoroltasson, mert már ebben a korban is van segítség. A Matek Oázisban is azért fejlesztettük ki a kis alsósoknak a programot, mert a velünk érettségiző szülők kérték, hogy a másodikos gyermekeiknek is tanítsuk már meg a matekot, ha nekik ilyen ügyesen sikerült.

Nem kell a szülőnek értenie mindenhez, pláne a felsőbb éves matekhoz

Nem is biztos, hogy szerencsés, ha ő akarja tanítgatni, mert a gyerek ezt sokszor nem fogadja el. Viszont fontos szerepe van abban, hogy mennyire veszi komolyan az egészet: Ha a szülő nem veszi, biztos, hogy a gyerkőc se fogja.

Érdemes tehát tudatosítani a csemeténkben, hogy fontosnak tartjuk, hogy jó eredményei legyenek, és igyekszünk őt ebben segíteni.

Mi pedig a szülőknek igyekszünk segíteni azzal, hogy egy sok sikerélményt adó, könnyen emészthető matek tananyagot adunk a kezükbe a Matek Oázisban, amivel a gyermekeik gyorsan és lazábban tudnak tanulni, mint akár egy magántanárral, vagy a könyv fölött görnyedve.

 

Önnek köszönhető, hogy a 14 éves fiam sokkal jobb kedvvel ül le matekozni!!!! Óriási segítség a felvételire való készülődésben!

Kelemen Ibolya

 

Ez az írás a Mex rádióban elhangzott beszélgetés alapján készült, amit ide kattintva tudsz meghallgatni:

B.B.Bea
B.B.Bea
A szerethető matektanulás szakértője, matektanár
Elolvasom "De az iskolában nem így tanították!"

"De az iskolában nem így tanították!"

2024. március 04.

Több szülő úgy véli, hogy nem szabad a gyereknek másképpen tanítani a matekot (de persze mást sem), mint ahogyan az a suliban elhangzott. Mert különben csak "megkeveredik" szegény gyerek.

Szabad-e matekozni hétvégén?
2023. március 10.