Miért nehéz a matek?

Sajnos a diákok rengeteg kudarcot élnek meg az iskolában a matekkal kapcsolatban. Általánossá vált az a vélekedés, hogy „én ehhez hülye vagyok”, a matekhoz különleges képességek kellenek, az csak a kiválasztottaknak való. 

Ugyanakkor még soha nem volt ekkora szükség a magtematikát értő, és a technikai eszközöket működtetni tudó emberfőkre, mint manapság a 21. században. A matekhoz értők nélkül összedőlne a civilizációnk, nem lenne energia, számítógép, orvosi eszközök, gyárak, stb.  

A matematika hallatán sokaknak menekülhetnékje támad, de amiről most szó lesz, valami egészen más, mint amit sokan megutáltunk az iskolában.

A Matek Oázisban több mint 10 éve tapasztaljuk, hogy a matek mindenkinek lehet könnyű, és érthető. (Ezért matekmindenkinek.hu a honlapunk neve.) Bárki meg tudja tanulni és jó eredményt tud elérni, amennyiben jól magyarázzák neki, és ha hagyjuk a saját tempójában gondolkodni és fejlődni.

Miért szenved mégis ma is rengeteg gyerek a suliban a matektól? 

Mikor iskolában tanítottam, mindig attól szenvedtem, hogy ott volt az órán 20-30 gyerek, mindnek más a gondolkodási sebessége. Egyik már rég unatkozik, mikor a másik még az előző lépésnél van elakadva, és nekem 20-féle ponton kellene továbbsegíteni a gondolataikat, hogy mindenki végig tudjon érni egy-egy probléma lépésein. Ráadásul a feladatmegoldásoknál kiderült, hogy az egyik a negatív számokat nem tudja kivonni egymásból, a másik a törtekkel nem boldogul, a harmadik azt nem érti, miért kell ott egyáltalán kivonni a mennyiségeket. Ha egyszerre 10 lett volna belőlem, az is kevés lett volna, hogy mindenkinek segíteni tudjak egyszerre. 

Szóval ez a gond a matekkal, hogy különböző a gyerekek gondolkodási sebessége, különböző pontokon akadnak el, ráadásul hiányosságokat hurcolnak magukkal régről. A matekban minden egymásra épül, egyetlen gondolati lépést sem lehet kihagyni. 

Hogyan tudja tehát bárki megtanulni a matematikát úgy, hogy jó eredményt érjen el?

Az iskolai keretek között nagyon nehéz megoldani, hogy minden gyermeket minden gondolati lépésen átvezessünk. A Matek Oázis alapításához pont az adta az ötletet, hogy milyen klassz lenne, ha minden gyerek a saját tempójában tanulhatna, és minden lépésnél lenne valaki, aki tovább segítené őt a gondolatmenetben. És erre a számítógép alkalmas lehet...

Egy nagyon speciális programot fejlesztettünk ki erre a célra:

Technikailag viszonylag könnyű megoldani, hogy magyarázatokat mutassunk a gyerekeknek, ehhez elég akár egy videó. Arra is már sokféle lehetőség van, hogy feladatokat adjunk a gyermeknek, amivel gyakorol. Mi viszont egy sokkal hatékonyabb módszert programoztuk le:

Már a magyarázat közben is apró lépésekben visszakérdezünk a gyerkőctől. Úgy építjük fel a tananyagot, hogy közben állandóan kontrolláljuk, hogy a gyermek minden lépést értsen, folyamatosan gondolkodnia kell neki is. Így nem veszíti el a fonalat, mindent érteni fog, és még sikerélményeket is szerez a jó válaszokkal.

Úgy lehet elképzelni, mintha egy kedves magántanár ...

...ülne oda a diák mellé, mikor kinyitja a számítógépet. Elindul a tananyag, és ő elkezd magyarázni. Elmond egy logikai lépést, aztán mindjárt visszakérdez, hogy érti-e? De nem így, hogy „Érted???”, hanem kokrétan feltesz egy matekos kérdést, amire fog tudni válaszolni a gyerek, ha jól érette az előzményeket. 

Ha a válasz jó, akkor a hang megdicséri, és lelkesen megy tovább a diák. De akkor sincs gond, ha hibás volt a válasza, mert legalább időben kiderült, hogy mégsem ért mindent tökéletesen. Csak egy rövid magyarázat kell, és máris sínen van, jöhet a következő gondolati lépés.

Nincs királyi út

Folyamatosan gondolkodnia kell annak, aki így tanul. Sajnos ezt a matekban nem lehet megúszni. A matektudás lényegében „gondolkodni tudást” jelent, ezt gondolkodás nélkül nem lehet megszerezni. Viszont ezzel a visszakérdezéses módszerrel  nagyon gyorsan lehet tanulni!

Kutatások szerint is az u.n. Teszteléses tanulás a leghatékonyabb (legeredményesebb) módja a tanulásnak. Vagyis az, ha az új ismeretekre folyamatosan visszakérdezünk a diáktól. De nem úgy, hogy csak el kell ismételnie a dolgot, hanem kicsit gondolkodnia is kell rajta. 

Ez a legfőbb hátránya is ennek a programnak. Bizony nem ússzuk meg, energiát kell befektetni!  Ez olyan, mintha két út lenne a síterepen a hegyre. Az egyik egy lankás, kanyargós út, kellemes sétának indul, (mire felérsz, már nem annyira kellemes), kb. 1 óráig tart. Ugyanakkor ott a csákányos felvonó, amiben koncentrálni kell ugyan, nehogy kiess, kicsit dolgoznod is kell, viszont remek segítséget kapsz ahhoz, hogy 5 perc alatt felérj! Egy kis plusz koncentrálásért cserébe a gyors haladás nyilván megéri. 

Csákányos sífelvonó

Hogyan tud ez mindenkinél működni? 

Aki síelt már, az tudja, hogy mindenki képes megtanulni a csákányos felvonó használatát. Eleinte néha elesik az ember, de egy kis gyakorlással menni fog. 

Ugyanezt állítjuk mi a matekkal: egy kis energiabefektetés, egy jó oktató, és menni fog! És ugyanúgy élvezni fogja a diák, mint a síelést. 

Tényleg lehet a matek élvezhető?

Gyermekem nagyon élvezte, hogy játékosan tanulhatott. A végén már ő kérte, hogy még had tanuljon. Hiszen játéknak fogta fel.
Harsányi Zsuzsanna

Ha szeretnéd jobban érteni és tudni a matekot, vagy ha a gyermekednek szeretnél segíteni ebben, akkor szerezd be a Matek Oázis felkészítést! Győződj meg róla, hogy a matek Neked is (gyermekednek is) lehet könnyű és érthető, sőt még élvezhető is!

 

Ez az írás a Mex Rádióban elhangzott beszélgetés alapján készült. A teljes felvételt itt tudod meghallgatni:

B.B.Bea
B.B.Bea
A szerethető matektanulás szakértője, matektanár
Elolvasom "De az iskolában nem így tanították!"

"De az iskolában nem így tanították!"

2024. március 04.

Több szülő úgy véli, hogy nem szabad a gyereknek másképpen tanítani a matekot (de persze mást sem), mint ahogyan az a suliban elhangzott. Mert különben csak "megkeveredik" szegény gyerek.

Szabad-e matekozni hétvégén?
2023. március 10.