Meghívtak minket az RTL Klub Reggeli című műsorába, hogy beszélgessünk arról, hogyan lehet a matekos kudarcokat sikerélményre váltani :)

A matektanulás és a matek érettségi nehézségeiről, és a megoldási lehetőségekről beszélgettünk.

Kattints ide, és nézd meg a pár perces videót:
 

Nagyon jó hír, nagyon jó hír! A matematikáról van szó, annak nehézségéről, annak problematikájáról. Hogy mi minden zűrt tud okozni, hogy ha kimaradt valami. De van megoldás, ez nagyon fontos! Tessék összetrombitálni mindenkit a tévé előtt, akit érint. A Matek Oázisról lesz szó.

Rettegek attól, hogy beindul az online oktatás, a kislányom elsős, és nekem kell a matematikát elmagyarázni neki, mert nálam ez sajnos egyáltalán nem működik. Mi a fő probléma a matekkal? Ez egy mumus a legtöbb ember életében. 

Az a helyzet, hogy a matek egy elég különleges tantárgy. Töriből, hogyha egyik órán kimarad valami, akkor azzal semmi gond. A következő órán simán meg lehet érteni a következő anyagot. Matekból ez nem így van. Matekból, ha valami kimarad, akkor az a következő órán is problémához fog vezetni. De még akár évek múlva is hiszen, hogyha mondjuk valaki nem tudja a törteket, akkor az a függvényeknél, az egyenleteknél és még számtalanszor visszaköszön.

Hát ezt meg tudom erősíteni. Érettségi előtt döbbent rá saját matektanárom, hogy gyakorlatilag egy hatodikos általános iskolás szintjén állok, és  komoly aggálya volt, hogy mit mi fog velem történni. Sajnos be is igazolódott. Viszont van megoldás! Az a legfontosabb, méghozzá a számítógépen keresztül.

 Az érettségizőknél láttuk, hogy mekkora probléma van. Tehát amikor a megmérettetés küszöbén áll, mint ahogy te is ott álltál annak idején. Azt láttuk, hogy segítségért kiáltottak szinte az érettségizők, hogy segítsünk valamit. Ezért fejlesztettünk ki egy ilyen programot. Az e-learning-et tulajdonképpen behoztuk, így az iskolában is, ami máshol már nagyon jól bevált.

 András a multiktól hozta az e-learning tapasztalatát. Az egész vállalkozás kettőnk kapcsolatából nőtt ki, mert mi házastársak vagyunk. Ő a multiktól hozta ezt az e-learning-et, én meg a matektanítással kapcsolatos tapasztalataimat. Fantasztikus jó volt azt látni, hogy a programmal meg tudnánk valósítani - ami nekem mindig problémám volt - hogy egyénileg tudjak segíteni a gyerekeknek. Ott volt néha 20-30 gyerek az osztályban, és mindegyik elakadt valahol, mindegyik máshol volt elakadva és másként kellett volna neki segíteni. Volt akinek a régebbi elmaradásait kellett volna ott hirtelen, gyorsan pótolni. Erre milyen jó a program! Egyéni tempóban tud haladni.

A fiamat nézve azt kell hogy mondjam, hogy neki például játszi könnyedséggel megy, vagy akár az egész generációnak. Talán pontosan azért, mert a számítógépet, ezt az egész rendszert sokkal könnyedében kezelik, és éppen ezért tűnik jó ötletnek, hogy ezen keresztül lehet a matematika szeretetét, illetve bepótlását is megoldani.

Azt láttuk, hogy ami miatt nem szeretik, sőt utálják a matekot sokan, az az, hogy kudarcélményeik vannak vele, folyamatos kudarcélményeket élnek meg.

Ha egyest kaptam egy órán, az megalázó ugye.

És bárki megmenthető? Tehát el lehet ez tényleg magyarázni mindenkinek akár nekem is? Ha valaki diszkalkuliás - lehet, hogy én - azon is lehet segíteni?

Meggyőződésünk, hogy igen. Ezzel kapcsolatban csodákat éltünk meg. Tényleg lehet. Volt aki pótvizsgázott és utána ötössel ment át a pótvizsgán. Tehát megbukott és utána végig ötöse volt. Olyan is volt, akinek hármasa volt érettségi előtt, velünk készült érettségire, és úgy megszerette a matekot, hogy azután most Műszaki Egyetemre jár.

Lehet, hogy én is járhatnék a Műszaki Egyetemre?! Ez nagyon jó hír! Tényleg úgy van, ugye - ami lehet, hogy nálam is előfordulhatott - hogy ha egy valami kimaradt ebből a rendszerből?

A hiányosságok azok egymásra halmozódnak, és folyamatosan okoz elakadásokat mindenhol? Az a meglepő, hogy elég gyorsan be lehet pótolni a lemaradásokat. 

Másrészt követjük a gyerekeket és tanóráról tanórára is tudnak tanulni a gyerekek velünk. 

A teljes tananyag megvan, amiben megtalálja mindig azt, amit neki tanulnia kell. Ráadásul abban a tananyagban elmondjuk azt is, hogy ha neked ez itt ez a pont egy kicsit nehézséget okoz, akkor azt a videót nézd meg, amelyik pl. a pótold a hiányosságaidat videók között van. 

Hol voltatok az én gyerekkoromban?

Nem most találtuk ki, már 13 éve csináljuk ezt dolgot. Tehát nem most itt a koronavírus alkalmából sikerült kifejleszteni.

 De nagyon jó az apropó, mert így a karantén alatt gondolom elég komoly lemorzsolódások tudtak kialakulni, így az online oktatás kapcsán.

 Az az igazság, hogy ez így nehezen derül ki. Ez majd csak most fog kiderülni, hogy a karantén alatt milyen hiányosságok voltak, mert ott az volt, hogy a tanárok sem úgy mérték a dolgot. Sokszor a szülők írták meg a dolgozatokat, azért azt is tegyük hozzá.
 
Ez már csak most fog kiderülni, hogy mennyi hiányosság gyűlt össze.
Attól tartunk, hogy túl sok hiányosság lesz. Azt halljuk a szülőktől, hogy még most is csak pótolnak. A próbálják bepótolni, az elmúlt lemaradásokat (ahol pótolnak), de hát tudjuk, hogy az anyag meg feszített és haladni kellene vele. 

Osztályonként vannak ezek az anyagok?

A teljes tananyagunk megvan a kerettantervnek megfelelően. A kis első osztálytól érettségiig minden. 

Ha el kell magyarázni mondjuk a tangenst és a kotangenst otthon, akkor azzal mit kell kezdeni? 

Bekapcsolod neki a számítógépet és akkor elmagyarázzuk neki. Az a nagyon jó a programban, hogy nemcsak elmagyarázzuk nagyon érthetően, hanem mindig vissza is kérdezünk. Mert egy jó tanár nem csak jól magyaráz, hanem mindig kérdez is, és sokat kérdez azért, hogy a gyerek együtt gondolkodjon vele
 
Minden lépésben vissza is kedvezünk. Mindig csak kicsit lépünk, és mindig visszakérdezünk. Így aztán mindig meg léphető a dolog, mindig tudnak válaszolni, és hogyha figyelnek és tényleg egy picit gondolkodnak is, akkor ezzel sikerélményt is gyűjtenek. Ha pedig sikerül lecserélnünk a kudarcélményeket sikerélményekre, akkor itt történik meg a csoda, amikor azt mondja a gyerek, hogy „ja, hát ez nem is olyan nehéz, ja hát ez érthető”.

Ne felejtsük el, hogy több helyen is hallottuk, hogy a matematika az egész életünkben fontos tehát, anélkül a matek tudás nélkül élni elég nehéz.

Mi azt látjuk, hogy sokkal több lehetősége van annak, aki, aki jó matekból. Továbbtanulás szempontjából, és utána jól fizető állásoknál is. Az a szörnyű, hogy nagyon sok gyerek juthatna el odáig, hogy mérnök legyen, vagy informatikus legyen.

A gondolkodási készségeket is javítja. Az összeadást, kivonást persze használja mindenki a hétköznapi életben. Viszont a gondolkodási készség sikeressé tesz bennünket.

Nagyon örülünk neki, hogy ezt elmeséltétek nekünk. Kedves szülők, kedves gyerekek van remény, és érdemes is, mert vissza lehet hozni a kimaradt dolgokat. Nagyon szépen köszönjük. További jó munkát nektek!

B.B.Bea
B.B.Bea
A szerethető matektanulás szakértője, matektanár
Elolvasom "De az iskolában nem így tanították!"

"De az iskolában nem így tanították!"

2024. március 04.

Több szülő úgy véli, hogy nem szabad a gyereknek másképpen tanítani a matekot (de persze mást sem), mint ahogyan az a suliban elhangzott. Mert különben csak "megkeveredik" szegény gyerek.

Szabad-e matekozni hétvégén?
2023. március 10.