KÉRDÉS

Kedves Matekoázis, Kérdésem: az algebrai kifejezések felírásánál 7.es gyerekem matektanárja a füzetükbe a következőt diktálta: - A páros szám algebrai kifejezéssel úgy írható fel, hogy 2x nem pedig x/2. - Az, hogy egy szám osztható 5-tel úgy írható fel, hogy 5x, nem pedig x/5. - Az, hogy egy szám 0-ra végződik algebrai kifejezéssel úgy írható fel, hogy 10 x (nem pedig úgy, hogy x=0) - F számot 6-tal osztva a maradék 5, az úgy írható fel, hogy F 6 +5 (nem pedig úgy, hogy F : 6 +5) Nagyon hálás lennék ha megírnák nekem, hogy ez így van-e és ha igen, vajon miért? Hogyan tudnám ezt a gyereknek elmagyarázni, mert teljesen kétségbe van esve, hogy nem érti. Vajon ez az algebrai szöveges feladatok esetében lényeges, ahol a kiinduló helyzetből visszafelé kell valamilyen formában gondolkodni? Válaszukat előre is köszönöm. Üdvözlettel: Magyar Dóra (rexantis@gmail.com)

VÁLASZ

Kedves Dóra!



Ha x/2-t írunk, az azt jelenti, hogy osztjuk 2-vel az x-et. Ez teljesen független attól, hogy az x szám osztható-e 2-vel. (pl. 7,5-et is eloszthatjuk 2-vel = 3,75 pedig 7,5 egyáltalán nem páros szám) A páros számok mind 2 többszörösei. Emiatt írhatjuk fel őket úgy, hogy akárhányszor 2 (pontosabban egy egész számszor 2), vagyis x-szer 2, ami egyenő 2x-szel.  (Ugye, ez így érthető?)



Hasonlóan a 7 többszörösei (amik pont azok a számok, amik 7-tel oszthatók) egyszerűen jelölhetők úgy, hogy akárhányszor 7, vagyis 7x.



(Megjegyzem, hogy középiskolában már nem x-eket írunk ilyenkor, mert valójában itt csak egész számok lehetnek az x-ek, amiket n-nel, k-val, m-mel szokás inkább jelölni.)



Ha pedig egy szám 6-tal osztva 5 maradékot ad, az azt jelenti, hogy a szám felírható úgy, hogy valahányszor 6, meg még 5 - betűkkel: x-szer6 +5, vagyis 6x+5.



Bízom benne, hoyg így érthető lesz a gyerkőcnek is. Ha netán nem, hívjatok minket, és megbeszélünk egy rövid szóbeli konzultációt. :)