A matematika lehetőség (ha jól megy)! Sok jól kereső álláshoz kell a matek + a modern világban nagy szükség van a matematikai képességekre.
Az iskolában szinte képtelenség úgy haladni matekból, hogy az mindenkinek jó legyen. Van, akinek túl gyors a tempó, míg másoknak unalmas. Van, aki a megértésnél akad el, van, aki a számolásnál vagy az egyenletrendezésnél, stb...
A meg-nem-értések, pillanatnyi elkalandozások miatt könnyű elveszíteni a fonalat matematikából.
Mivel a matematika önmagára építkező tantárgy, ezért a rontás matekból gyakran önerősítő ördögi körré válik.
Az oktatóprogram magyarázatok közben kérdésekkel bombázza a diákokat, olyan, mint egy jó rejtvény. Ez lehetővé teszi azt, hogy egyéni tempóban, játékosan, motiválóan tanulja a matekot bárki, aki hajlandó megtenni az első lépéseket.
Próbáld ki ezen az interaktív tananyagon, hogyan működik a Matek Oázisban az interaktivitás:
Akkor jó a matematikatanítás, ha az iskolai kudarcélményeket sikerélményekre tudjuk fordítani. Ezt szolgálja a világos magyarázat, a gyakorlások és a fejlesztő játékok.
A legfontosabb azonban az apró logikai lépésenkénti visszakérdezés.
Az ezekre adott helyes válaszok biztosítják a folyamatos sikerélményt, ami felülírja az iskolai kudarcokat. Hogy aztán következő lépésként az iskolai sikerek is beinduljanak.
Visszakérdezés apró gondolati lépésenként a sikerélmény forrása
Csak az első lépéseket nehéz megtenni: aki hajlandó blemenni a "játékba", és válaszolni a kérdésekre, egy idő után rájön, hogy mennyire jól tud így haladni. (Lehet, hogy az elinduláshoz erős elhatározás kell, vagy szülői ráhatás, együttérző bíztatás szükséges, ami segít átlendülni az első akadályon.)
A rendszeres visszakérdezésnek a sikerélményeken túl óriási tamnulásmódszertani jelentősége is van. A visszakérdezéses (vagy szakszóval "teszt-hatáson" alapuló) tanulás a létező leghatékonyabb tanulási módszer, ami a legjobb garancia a hosszú távú használható tudás megszerzésére.
Aktívabban használják az agyukat a programmal tanuló diákok, emiatt emlékezni is fognak a tanultakra. Olyan tudást szereznek, amit dolgozatírás, felvételi vagy érettségi vizsga közben is tudnak használni. Ez további, az önbizalmukat is erősítő sikerélményekhez juttatja a diákokat, és a tanuláshoz való hozzáállásukat alapvetően javítja.
A használható tudás előjön felvételi vagy érettségi vizsga közben is.
Gyakori probléma, hogy tanulás közben elkalandozik a tanulók figyelme. Az állandó ingerhez szokott új generációknál ez természetes. Unalmas, hosszú magyarázatok helyett a gyakori visszakérdezésnek köszönhetően a diák aktív részese a tanulási folyamatnak, folyamatosan fókuszban tartja a figyelmét.
A fejlődés egyik gátja, hogy a gyerekek nem mernek hibázni, illetve ha hibáznak, akkor azt a téves következtetést vonják le, hogy nekik ez úgysem megy, és könnyen feladják. Ennek ellenszere a "még nem jó" hozzáállás. Mit jelent ez? Ha nem sikerül jól válaszolni egy matekos kérdésre, akkor azt mondjuk, hogy "MÉG nem jó", és nem azt hogy "nem jó", "hibás", vagy "rossz megoldás". Ez az aprócska különbség az iskolai kísérletek szerint óriási különbséget eredményez a hozzáállásban és az eredményességben. A MÉG szó nyitva hagyja a fejlődés lehetőségét, és a gyerekek megtanulják, hogy szabad hibázni.
A "MÉG nem jó" hozzáállás megnyitja az utat a továbbfejlődésre
Az interaktivitás akkor tud hatásos lenni, ha nem csak gondolkodás nélkül kattintgatnak a gyerekek, hanem valóban elgondolkodnak a válaszon, és igyekeznek helyesen válaszolni. Ezért miközben hibázni szabad, nem akarjuk, hogy elblicceljék a válaszokat, és csak véletlenszerűen betippeljék az eredményt.
Ezt játékossággal tudjuk ösztönözni, amiben roppant hatékony tud lenni az oktatóprogrammal történő oktatás. A helyes válaszokért a Matek Oázisban jutalmakat, csillagokat kapnak a diákok, amit ráadásul egy személyes dicsőségfalon tudnak gyűjteni.
De csak akkor, ha előtte már minden a helyére került a tananyaggal kapcslatban. Amíg bizonytalanságok vannak, a visszakérdezéses programmal kell azokat helyretenni. Viszont utána a Matek Oázisban rengeteg fejlesztő játékkal fejleszthetik a képességeiket a diákok.
Nem csak általános iskolásoknak, de magasabb matematikai feladatokhoz a középiskolásoknak is készültek gyakorló játékok, mert a játék a legösztönzőbb, leghatékonyabb gyakorlási módszer. Egységnyi idő alatt lényegesen több feladatot oldanak így meg, mint bármely feladatlappal, és akkor még nem beszéltünk a játéköröm motivációs erejéről.
A készségfejlesztő játékokkal egységnyi idő alatt sokkal többet lehet gyakorolni, mint bármilyen feladatlappal
A pandémia alatt sok hiányosságot gyűjtöttek a gyerekek. Emiatt még inkább fontos, hogy a korábbi lényeges anyagok pótlásával az alapokat újraépítsük. Erre az iskolában nem jut idő, viszont az oktatóprogrammal egyszerűen megoldható. Ezért része a Matek Oázisban minden évfolyam tananyagának a "Pótold a hiányosságaidat" modul. Azt javasoljuk a diákoknak, hogy mindenképpen nézzék át ezeket is, pláne, ha tudják, hogy nem megy jól valami régebbi anyag. Mert az aktuális tananyag megértését sokszor ezek a hiányosságok akadályozzák.
Összefoglalva, ma már a matek mindenkinek lehet könnyű és érthető. Bárki képes jobb eredményt elérni, aki komolyan gondolja, és megfelelő segítséget keres. A Matek Oázisban pontosan ezt a segítséget találják meg azok, akik javítani, erősíteni akarnak matekból.
Az évfolyamod videói között mindig találsz díjmentes videókat. Ráadásul hetente újabb tananyagot teszünk bárki számára elérhetővé "A hét legnépszerűbb videója" sorozatban. Ezek remek lehetőségek arra, hogy Te is kipróbáld, milyen más így a matek. Ha már előfizető vagy, próbáld ki a Matek Oázis további kurzusait is (az angolt, a 7-8.-os fizikát, a 9.-es kémiát vagy a 11-12.-es történelmet is):
Feliratkozom az ingyenes anyagokra