KÉRDÉS

Kedves Bea!

Felvételire készülünk 8-os és 6-os fiaimmal.
2010.01.22-i 6-os matek 9. feladata kezdetben gondot okozott.
Végül rájöttem, hogy hátulról számolom... kijött minden eredmény helyesen, de hogy magyarázzam el matematikaiul egy 11 éves gyereknek, a megoldás menetét?
Hol találom a Matekoázisban az ilyen típusú feladatok magyarázatát?

A feladat:
Hegymászók indultak a Jéghegy csúcs meghódítására. Első nap megtették a teljes út felét, és még 300 métert. Második nap a hátralévő út felét, és még 200 métert. Harmadik nap a hátralévő út harmadát, és még 100 métert. A negyedik napra így 1500 méter út maradt. a) Hányadik napon tették meg a leghosszabb utat?
(Ezt Máté jól írta.)
b) Hány méter utat tettek meg a második napon? ..............................
c) Hány méter volt a teljes út? ..............................

Köszönöm a segítséget! Horváth Anikó

VÁLASZ

Kedves Anikó!

A 6.-os felvételi felkészítésben éppen még készül a bonyolultabb szövegesekkel foglalkozó videó. A a 8.-os felvételi feladatok között is vannak ilyen jellegű törtesek, bár a 8.-osok jellemzően egyszerűbbek (ez komoly!).
Érdemes ilyenkor rajzot készíteni. Egy egyenes szakasz ábrázolja a teljes utat...
Ez egy jó bonyolult 6.-os felvételi feladat (sajnos nem ritka). A rajzról is látszani fog, hogy a két utolsó napból lehet csak kiindulni. :

Ha a két nap után hátralevő utat vesszük egységnek, akkor a harmada meg 100 m = az egészből 1500-zal. A rajzon nagyon klasszul kijön, hogy így 1500+100 = 1600 m a 3. és 4. napra megmaradt útnak a kétharmada. Ebből már megvan, hogy 2400 m maradt a 3. és 4. napra. Ugyanígy vissza lehet fejteni (rajzos segítséggel, mert akkor nem kell törtes egyenlet) a többi napot.

Ha több segítségre van szükséged, szólj!
Jó felkészülést!
BBBea