Kérdezz-Felelek Válaszok
Kérdés
Kedves Bea!Egy ötödikesnek hogyan lehet elmagyarázni a kettes számrendszerből való átváltást a tízes számrendszerre, illetve a tízes számrendszerből való átváltást a kettesre. Órán valamilyen ágrajz formájában bontották a számokat, de nem érti a lányom.
Köszönöm: Mónika
Válasz
Kedves Mónika!Komolyan kettes számrendszerrel kezdik az 5. osztályt? Húúú
Képzeljen el a lánykád egy olyan világot, ahol nem tudnak 10-féle számjegyet leírni, hanem csak 2-félét!
A 10-es számrendszerben a helyiértékek: egyesek, tízesek, százasok, ezresek... (100=10x10; 1000 = 10x10x10), mert egy helyiértéken 10-féle dolgot tudunk jelölni.
ennek megfelelően a kettes számrendszerben a helyiértékek: egyesek, kettesek, négyesek (2x2); nyolcasok (2x2x2); tizenhatosok... stb. Pl. a 1101 kettes számrendszerben azt jelenti, hogy van benne 1 nyolcas, 1 négyes, 0 kettes, és 1 egyes: ez tehát a 13-nak felel meg. (érdemes a számjegyek alá beírni a helyiértéküket, akkor gyorsan összeadható!)
Visszafelé: kettővel kell mindig osztanunk, és a maradékokat leírni, az fogja megadni a számjegyeket:
13:2 = 6, maradt 1
6:2 = 3, maradt0
3:2 =1, maradt 1
1:2 =0, maradt 1 ; a hátsó oszlopot visszafelé olvasva kapjuk a számot a kettes számrendszerben.
Ezt írták le ők fa formájában (az osztásokat nem írták ki, csak az osztás eredményét alulra, a maradékot oldalra (avagy fordítva, ez ízlés dolga), és így oldalt (vagy lent) visszafelé összeolvasható a szám.
Ez egyébként a 10-es számrendszerben is működik (csak felesleges): Pl: 8754-nél:
8754:10=875, maradt 4
875:10 = 87, maradt 5
87:10 = 8, maradt 7,
8:10 = 0, maradt 8 .... visszafelé olvasva: 8754
Bízom benne, hogy így érteni fogja, ha netán nem, telefonon is hívjatok nyugodtan, és elmagyarázom akár skype-on, vagy telefonban... 30/4008706