A HVG újságírójának, Mizsur Andrásnak a kérdéseire B. Békési Beáta (BBB) (Matek Oázis) válaszolt. Az újságíró kérdezte Beát, mint szakértőt egy, a pótvizsga kapcsán készülő HVG cikkhez. Ez az anyag nem azonos a HVG-ben megjelent írással. Az alábbiakban a teljes válaszokat közöljük.

Kérdés

HVG: - Miért van egyáltalán szükség magántanárokra? Az iskolák miért nem tudják felkészíteni a diákokat úgy, hogy hogy elkerüljék a bukást?

Volt, aki a tananyag nagyságát okolta, más azt mondta, hogy nehezebb 30 emberrel megértetni egy tananyagot, mint ha csak egy diákkal kell foglalkozni.

Válasz

BBB: Tény, hogy a matek nehezebb, mint a többi tárgy, mert minden egymásra épül, és a régi hiányosságok újra és újra megértési problémákat okoznak. De megfelelő módszerekkel ez a tárgy is sokkal eredményesebben tanítható.

Nagyon fontos lenne, hogy mindenki a saját tempójában tudjon haladni. Tényleg nagyon nehéz 30 diák gondolatait koordinálni egy órán, ezért a magántanárnak, vagy akár egy jó oktatóprogramnak sokkal jobb esélyei vannak.

Ugyanakkor nagyon fontos tényező a motiváció, a diák hozzáállása a tanuláshoz, a matekhoz. Ha sok kudarc éri, ez nyilván romlik, és elindul egy önerősítő folyamat: még kevesebb kedve van tanulni, ezért még rosszabb eredményei lesznek, ...stb. Ez rombolja az önértékelését is, és végül könnyen bukáshoz vezethet. A Matek Oázisban pl. nagyon nagy hangsúlyt fektetünk a pozitív attitűd kialakítására, a rendszeres sikerélmény biztosítására, a diákok folyamatos motiválására.

Kérdés

HVG: - Mennyiben felelősek a szülők?

Egy tanár azt mondta, sokszor a szülők nemtörődömsége miatt fajul odáig a történet, hogy megbukik a diák. Nem járnak szülői értekezletre, nem figyelik a jegyeket stb.

Válasz

BBB: Tanár, diák, szülő: minden helyzet más és más, hol egyik-hol másik kezében lenne a lehetőség, hogy változtasson a helyzeten, de sokszor a szülő is tehetetlennek érzi magát: a saját gyermeke tanuláshoz való attitűdjén ő maga képtelen általában változtatni, ha pl. a tanár ebben nem partner. De persze olyan diák is van, akinél a tanár kiteszi a lelkét, mégsem tud változást elérni – akár családi vagy más okok miatt.

Ilyenkor már nem érdemes a „felelősöket” keresni, inkább a célra, és az eredményre kell koncentrálni, mert igenis, akár 2 hét intenzív tanulással fel lehet készülni - még matekból is - a pótvizsgára.

Kérdés

HVG: - Mi a sikeres pótvizsga titka? Hogyan lehet 2 hónap alatt felkészíteni valakit? Hány órára van szükség?

Válasz

BBB: Az aktív felkészülés nagyon fontos (a diáknak át kell gondolnia, magáévá kell tennie a fontosabb összefüggéseket, a feladatokat), és egy jól felépített tananyag, ahol mindent lépésről-lépésre meg tud érteni, sűrűn gyakorolni, hogy a végére átfogó képet kapjon a tananyagról, és komolyan fejlődjön a feladat-megoldó képessége. A Matek Oázis programokkal pl. akár négyszer gyorsabban haladhat valaki a tananyagban, mint a suliban az órákon. (Matekból a tankönyvből felkészülni szinte képtelenség, mert nem olyan nyelven íródtak ezek, amit egy pótvizsgázó fel tudna dolgozni.)

Kb. 40-50 órára biztosan szükség van, ha nem akar kockáztatni valaki, de ebből önálló tanulás is lehet egy része.

A pótvizsga akár még lehetőségnek is tekinthető: diákjaink között sokan voltak olyanok, akiknek 3-asra, 4-esre, sőt 5-ösre sikerült a pótvizsgája (bár vannak helyek, ahol max. 3-as lehet az eredmény). És sokan voltak, akik arról számoltak be, hogy végre – életükben először - megértették a matekot, és ezek után már jobb eredményeket értek el. Érdekesség: egy tavalyi felmérésünk szerint a 11.-ben megbukó diákok mind(!) átmentek érettségin, a bukások azok között voltak, akik 2-est, 3-ast kaptak 11.-ben. Szóval egy 11.-es pótvizsga szinte „garancia” a jobb érettségi eredményre.

Kérdés

HVG: - Hogyan érdemes magántanárt keresni? Milyen szempontokat érdemes figyelembe venni?

Válasz

BBB: Kedves legyen, motiváló, akinek azonban komoly rálátása van az egész anyagra. Nagyon fontos, hogy a diák önbizalmát képes legyen növelni, mert ez legalább olyan fontos a sikerhez, mint a megalapozott matek-tudás. Sokat aktivizálja a diákot, mert ha csak előad neki, attól a diák nem lesz sokkal előbbre. Az oktatóprogramok is remek megoldást jelenthetnek ilyenkor: egy kitűnő oktatóprogram tud annyit, mint egy magántanár, de garantáltan mindig „kedves”, motiváló (hőségben, este vagy reggel egyaránt), továbbá rugalmas – mind az időbeosztást, mind a helyet illetően. Sőt, még olcsóbb is.

Kérdés

HVG: Tudna-e röviden írni a Matek Oázisról? Hány „ügyfele” van? Honnan jött az ötlet? Árak?

Válasz

BBB: Örömmel írom, hogy pont a mai napon értük el a százezredik regisztrálót. (A 7 év alatt már ennyien regisztráltak, akik használták a videóinkat- persze sokan közülük csak az ingyeneseket.) Az első években még csak 1-2 ezren voltak, de mostanra szépen megnőtt a számuk. Jelenleg 60.000-nél több felhasználónk van.

Az ötlet pont onnan jött, hogy a matek nagyon sajátos tárgy, és már több évvel az indulásunk előtt motoszkált bennem, hogy számítógéppel nagyon klasszul lehetne segíteni a matek tanulását. A programjaink egyrészt lehetőséget biztosítanak mindenkinek, hogy a saját tempójában értse meg a dolgokat. (Sokat szenved egy matektanár azzal, mikor az órán a gyorsabb, jobb képességű diákok már halálra unják magukat, mikor néhány lassúbb, esetleg kevésbé matekzseni diáknak még mindig nem esett le a tantusz). Másrészt a programokkal egy nagyon koncentrált tanulási folyamaton tudjuk végigvinni a diákjainkat: minden lépésben rögtön vissza is kérdezünk, ezzel elmélyítjük a tanultakat, mindjárt ellenőrizheti is magát a diák és a sikerélmény motiválja a továbbhaladásra.

Arról nem is beszélve, hogy minden felhasználónk ugyanazzal a remek matektanárral matekozhat :) Ez biztosítja a nagyon jó érthetőséget, egyszerűséget, a tananyagok szuper, koncentrált felépítését.

Az árakról: a pótvizsga felkészítésünk általános iskolásoknak 10.500,- Ft-ért, középiskolásoknak 17.000,-Ft-ért elérhető, az érettségizőknek (12.-es pótvizsga+pótérettségi felkészítés) 25.000 Ft-ért.

Szívügyünk a matek-tanítás. Annyira, hogy létrehoztunk egy Tanári Klubot is, ahol a tanárok ingyenes hozzáférést kapnak az összes videónkhoz és anyagunkhoz – hogy ezzel is segítsük a munkájukat, és terjesszük a „szerethető matek” oktatásának módszereit.

B.B.Bea
B.B.Bea
A szerethető matektanulás szakértője, matektanár
​​​​​​​
 
Tavaszi kihívás​​​​​​​
TAVASZI KIHÍVÁS
Matekozással most duplán nyerhetsz! 
A jobb jegyen kívűl most Laptop-ot vagy
más  értékes nyereményt zsebelhetsz be!
Elolvasom "De az iskolában nem így tanították!"

"De az iskolában nem így tanították!"

2024. március 04.

Több szülő úgy véli, hogy nem szabad a gyereknek másképpen tanítani a matekot (de persze mást sem), mint ahogyan az a suliban elhangzott. Mert különben csak "megkeveredik" szegény gyerek.

Szabad-e matekozni hétvégén?
2023. március 10.

Tavaszi kihívás​​​​​​​
​​​​​​​

TAVASZI KIHÍVÁS

Matekozással most duplán nyerhetsz! 
A jobb jegyen kívűl most Laptop-ot vagy más  értékes nyereményt zsebelhetsz be!