Néhány héttel ezelőtt kértük a segítségeteket, hogy az online matek tanulással kapcsolatban válaszaitokkal elősegítsétek egy egyetemista lány diplomamunkájának sikerességét. A segítő szándékon túl természetesen számunkra is fontos volt, hiszen a dolgozat alapjául mi, vagyis a Matek Oázis tevékenysége, munkássága állt.

Hiszünk abban, hogy a matek könnyen és gyorsan tanulható...sőt akár még szerethető is lehet! Küldetésünk, hogy mindezt meg is mutassuk.
Segítségeteket ezúton is köszönjük!

Az alábbiakban örömmel osztjuk meg veletek azokat a trendeket, felismeréseket, amelyek a kérdőívre kapott válaszok kiértékeléséből származnak.

Külön öröm számunkra, hogy minden korosztály képviseltette magát és megosztotta velünk véleményét, tapasztalatát. A válaszok többsége a hölgyektől érkezett, ami talán nem is meglepő, mivel a nők szívesebben élnek új lehetőségekkel, akár az oktatásban is. Már a lányok is keresik és meg is találják a lehetőségeket, amik segítik őket a boldogulásban, a jövő kedvező alakításában. Szülőként pedig fontos számunkra, hogy gyermekeink számára egyszerűbbé és könnyebbé tegyük az életet, hogy a hétköznapi kihívásoknak meg tudjanak felelni.

A Matek Oázis videók használatának hatása a tanulási szokásokra

Ahogy azt már tapasztalhattátok több fronton is igyekszünk felhívni a figyelmet arra, hogy videóink használatával nem csak a matektanulást szeretnénk megkönnyíteni, hanem a matekhoz való hozzáállást is igyekszünk pozitívabbá formálni. Hisszük, hogy a használható tudás magabiztossá tesz, így a folyamatos gyakorlás és rutin szerzés elűzi a negatív érzéseket és a matek már nem mumus tantárgyként kap szerepet, hanem egy klassz tárgyként, amelyben számtalan lehetőség rejlik.

Tudjuk, hogy nagy kihívás a mai rohanó világban lekötni a gyereket, pláne ha tanulásról van szó. Az elektronikus tanítási-tanulási folyamat a hagyományostól jelentősen eltérő forma és nem elhanyagolható a motivációra gyakorolt hatása. Ti, akik már használjátok a videókat, tudjátok és tapasztaltátok, hogy a kérdéseknek, a visszajelzéseknek, a figyelem fenntartásának pozitív hatása van a tanulási folyamatra. Sok esetben megtörténik, hogy a tanulás nem külső hatásra, hanem belső motivációra épül.

Javul a teljesítmény

A válaszokat egybevetve az állapítható meg, hogy ez a fajta tanulási mód egyértelműen pozitív hatással van a diákok tanulási szokásaira, tanuláshoz való hozzáállására. (Ez mind a diákok, mind a tanárok és szülők magasan döntő többségének a véleménye).

"Javul a diákok teljesítménye"

Az összesített eredmény szerint a válaszadók kb. 80%-a úgy gondolta, hogy a Matek Oázisos tanulási forma egyértelműen javítja a tanulói teljesítményt (mindössze 3% szerint nem javul, a többiek nem tudták megítélni).

1. "Könnyebbé teszi az összefüggések megértését"

A diákok, tanárok és szülők is egyértelműen úgy vélik, hogy leginkább az összefüggések megértése válik könnyebbé, emellett a második helyen jelölték meg, hogy a program használata

2. "önállóságra szoktat".

3. "minőségibb és tartósabb tudásra lehet szert tenni általa".

A diákok inkább ezt az előnyét emelték ki (az összefüggések könnyebb megértése mellett.)

"Jobban motiváltak a tanulók, mint a hagyományos oktatás során"

Érdekesség lehet még a belső motivációs tényezők alakulása. A matekkal általában az a fő probléma, hogy a diákok félnek tőle, mert különböző okokból kifolyólag nem úgy megy, ahogy mehetne. Ez pedig gátat képez. Ezen tanulási módszer arra (is) hivatott, hogy ezeket a negatív érzéseket eloszlassa és formáljon a diákok matekhoz való hozzáállásán.

A válaszok szerint a Matek Oázis tananyagok egyértelműen pozitívan hatnak a motivációra.

"Az érdekes feladatok, videók növelik a tudásvágyat, a tanulás folytatását ösztönzik"

Javul az egyéni teljesítmény a társakéhoz képest

Az alábbi válaszok születtek azzal kapcsolatban, hogy mely belső és külső motivációs tényezők miatt tanulnak a tanulók szívesebben a Matek Oázisban.

Motivációs tényezők

Belső motivációs tényezők a válaszadók szerint fontossági sorrendben:

  • Az érdekes feladatok, videók növelik a tudásvágyat, a tanulás folytatását ösztönzik
  • Az ember magabiztosabbnak érzi magát
  • A tanulás ezen formája örömet okoz, megszeretteti a tanulást

Külső motivációs tényezők a válaszadók szerinti fontossági sorrendben:

  • A segítségével javul az órai teljesítmény
  • Javul az egyéni teljesítmény a társakéhoz képest
  • Az így szerzett tudást, annak javulását a tanár is elismeri és értékeli

A felmérésből az is kiderült, hogy a válaszadók a gyakorló és ellenőrző feladatokat jelölték meg a legtöbbször használt tartalomként saját maguk, illetve gyermekük részéről. A szülők és a tanárok esetében is ugyanez a válasz lett az első, de a diákok esetében a videók egy kicsivel népszerűbbnek bizonyultak.

Mi, itt a Matek Oázisban folyamatosan azon dolgozunk, hogy minél inkább a felhasználói igényeknek megfelelő tartalmakat hozzunk létre. Hogy a diákok az igényeikhez alakítva, egyéni tempóban, bármikor hozzáférhetően, figyelemfelkeltő módon, visszacsatolással tudjuk átadni a tudást. Amivel – bízunk benne – hogy sikerül a diákokat barátságba hozni a matematikával.

Éppen ezért nagyon örülünk, és még egyszer köszönjük minden kedves diáknak, szülőnek és tanárnak a ránk fordított idejét!

További eredményes matekozást kívánunk!

B.B.Bea
B.B.Bea
A szerethető matektanulás szakértője, matektanár
Elolvasom "De az iskolában nem így tanították!"

"De az iskolában nem így tanították!"

2024. március 04.

Több szülő úgy véli, hogy nem szabad a gyereknek másképpen tanítani a matekot (de persze mást sem), mint ahogyan az a suliban elhangzott. Mert különben csak "megkeveredik" szegény gyerek.

Szabad-e matekozni hétvégén?
2023. március 10.