A TV2 Életmódi magazinjában arról kérdeztek, hogy mi a gond a matekkal, mi a megoldás, ha nem megy jól a matek, és végül hogyan lehet a gyerekek matekhoz való viszonyát megváltoztatni:

 

A matek egy csomó diáknak és szülőnek okoz gondot. Különösen kényes tárgy, mert itt minden egymásra épül. Ezért aztán, ha valami kimarad, az később biztosan hiányozni fog, és olyan elakadásokat okoz, amik előbb-utóbb az osztályzatokban is meglátszanak majd.

B.B.Bea: Nagyon sok diák gyűjt kudarcélményeket (sajnos) matematikából az iskolában. Ennek az elsődleges oka talán az, hogy mindannyiunknak más a gondolkodási sebessége, és így nagyon könnyen lemaradnak. Elveszítik a fonalat, és hogyha elveszítették a fonalat, akkor azt matekból nagyon nehéz visszaszerezni.

Kell valaki, aki elmagyarázza, mert például a tankönyvből lehetetlen megtanulni. Ha pedig valami lemaradt matematikából, hogyha valamelyik terület homályos maradt, akkor utána az sokszorosan előjön, újra és újra visszaköszön. Nemcsak a következő órai megértést akadályozhatja, hanem akár évek múlva is hiányosságokat jelenthet.

Például, ha valaki nem tanulja meg a negatív számokat rendesen összeadni, kivonni, szorozni, osztani ötödik-hatodikban, akkor ez neki hiányozni fog nyolcadikban, de hiányozni fog még középiskolában is az egyenleteknél, a függvényeknél és még egy csomó helyen.

Szokták mondani, a matematikához kell hogy érzékünk legyen, ám egyáltalán nem biztos, hogy ez tényleg így van.

B.B.Bea: Meggyőződésem, sőt sokszoros tapasztaltam, hogy nem kell különösebb érzék a matematikához. Bárki meg tudja tanulni, méghozzá egészen jó szinten. Szerintem ez is olyan, mint az úszás. Igazából tényleg mindenki meg tudja tanulni olyan szinten, hogy kitartóan tudjon úszni, hogy ne fulladjon bele a Balatonba, vagy a tengerbe, sőt még élvezze is.

A matematikában is ugyanez a helyzet, csak megfelelő módszer és megfelelő segítség kell hozzá. Ahhoz persze, hogy valaki úszó világbajnok legyen, vagy akár versenyeket nyerjen, ahhoz persze tehetség is kell. Ugyanez a helyzet a matekban is, és hát kitartás is kell hozzá.

Milyen jó, hogy vannak olyan kezdeményező fejlesztések, amelyek egészen újszerűen és ráadásul az interneten keresztül tudnak segítséget nyújtani erre a problémára. Így akkor is használhatók, ha a gyereknek, netán otthon kell maradnia betegség vagy éppen a digitális oktatási visszaállítása okán.

B.B.Bea: A számítógépes programot azért lehet - meggyőződésem szerint - jól használni a matek oktatáshoz, mert így mindenki a saját tempójában haladhat. Hall egy érthető magyarázatot, amit hogyha mégsem esett le neki valami pontosan, akkor bármikor megállíthat, visszahallgathat, és itt tényleg a saját tempójában lehetősége van mindig, mindent megérteni.

Ráadásul ugye, egy jó tanár nemcsak jól magyaráz, szuper érthetően magyaráz, hanem rendszeresen kérdez is, sokat kérdez a diáktól azért, hogy a diák együtt gondolkozzon vele. Így aztán a programmal is megoldható az, hogy folyamatosan visszakérdezünk.

Apró lépésekben építjük fel az anyagot, és minden apró lépés után vissza is kérdezünk. Ezzel nemcsak azt biztosítjuk, hogy tényleg jól értse a gyerek a matekot, hanem azt is, hogy sikerélményeket szerezzen, hiszen mindig tud válaszolni a kérdésekre. Egyre magasabb szinten járunk, de számára minden lépés megléphető. És ha mindig tud válaszolni, akkor ezzel sikerélményeket gyűjt.

Így le tudjuk cserélni a kudarcélményeket - amiket az iskolában gyűjtött - sikerélményekre, és ezzel egészen megváltozik a matekhoz való viszonya.

B. Békési Bea (háttal) és Schweitzer-Molnár Ági műsorvezető beszélget a TV felvétel szünetében.

 

B.B.Bea
B.B.Bea
A szerethető matektanulás szakértője, matektanár
Elolvasom "De az iskolában nem így tanították!"

"De az iskolában nem így tanították!"

2024. március 04.

Több szülő úgy véli, hogy nem szabad a gyereknek másképpen tanítani a matekot (de persze mást sem), mint ahogyan az a suliban elhangzott. Mert különben csak "megkeveredik" szegény gyerek.

Szabad-e matekozni hétvégén?
2023. március 10.