️Sokan sírva jönnek ki a felvételi vizsgáról, szülők ki vannak akadva.. - halljuk sokszor.

Miért ilyen nehéz a matek a gimnáziumi felvételi? Nem igazságtalan ez?

Nehéz valóban: 

  • olyan feladatok, amikkel a suliban nem találkozik, komplexebbek, logikus gondolkodást igényelnek + nagyon sok  a feladat 45 percre – egész más, mint egy iskolai dolgozat
     
  • Szokatlan környezet, lényegében versenyhelyzet, a pillanatnyi tudás és lelkiállapot is hat az eredményre
     
  • nagy a tét, mert nincs ismétlési, javítási lehetőség

Igazságtalan-e? 

Azt látnunk  kell, hogy a jók közül kell kiválogatni a legjobbakat (ezt azért be kell látni – hogyha elég lenne az iskolai 5-ös, akkor  a gyenge iskolákból jövő diákok lennének előnyben az erős iskolák tehetségeseivel szemben) 

Ami igazságosabbá teszi, hogy egységes, és ez egyben jó hír is, hogy bárkinek fel lehet rá készülni, céltudatosan és kitartással. DE  az iskolai tananyag nem elég hozzá.
 

Van-e még esélye annak a diáknak, aki csak a véghajrában kezd el készülni?

Igen, tapasztalatból tudjuk, hogy igen, de mindenképpen bele kell húzni!    
Ahogy a La Fontaine meséből ismerjük, a kitartó teknősbéka megelőzi az elbizakodott nyulat. Ebben tudunk segíteni a Matek Oázisban a teknősbékáknak, ugyanakkor a nyulakat is biztatjuk, hogy ne bízzák el magukat, ők is készüljenek céltudatosan a felvételire.

A nyúl és a teknősbéka meséje

Sokan a korábbi felvételi feladatsorok megoldásával készülnek. Ez vajon elegendő a sikerhez?

Mi azt valljuk, hogy nem a felvételi feladatsorokkal érdemes kezdeni, hanem olyan alapozással, ami tematikusan végigmegy a típusfeladatokon, és felépíti azt a tudást, ami ezek megoldásához kell. Utána már lehet beleugrani a feladatsorokba, de ott is célszerű egy jó vezetés, mert a felvételi feladatsorok megoldásának két veszélye van: 

  • az egyik, hogy kudarcokat gyűjt, mert a feladatok egy jó részével nem boldogul. Így könnyen megerősödhet benne, hogy én erre képtelen vagyok. Ha netán még egy kis szülői türelmetlenség is párosul ehhez, pl. elég csak annyit mondani néha, hogy „hát ezt sem tudod?!” , és a önbizalma a porban hever…  
     
  • de a legrosszabb, ha valaki csak kész megoldásokat nézeget. Ez olyan, mintha valaki pl. menyasszonyi torta készítésről egy csomó videót megnézne, aztán nekiállna elkészíteni egy ilyent, anélkül hogy előtte megsütött volna jó pár tortát. - Hát biztos, hogy nem tőle rendelnék menyasszonyi tortát. CSINÁLNI kell ahhoz, hogy megtanuljunk valamit, ha csak nézzük, az kevés.
     

Felvételi felkészülés a számítógéppel

Hogyan lehet az önbizalmat fejleszteni? 

Meggyőződésem, hogy egy jó felvételi felkészítőnek a legfontosabb feladata pont az önbizalom erősítése.  Erre pedig legjobb a sikerélmény, meg kell tapasztalni a gyerkőcnek, hogy „igen, nekem ez megy!”   A tréningünk során a programban rengeteg – megválaszolható - kérdést kap a gyermek, amivel nemcsak teszteli a tudását, hanem sok sikerélményt szerez. Így megerősödve mer majd nekiállni akár olyan példáknak is, amikkel még egyáltalán nem találkozott.

Nem lehet számológépet használni! Ez még rátesz egy lapáttal! Mi van azzal, akinek nem megy jól a fejszámolás, ne is próbálkozzon?

Itt is van egy jó hírünk: ez olyan képesség, ami így nagyobbaknál (8.-ban, de 6.-ban és 4.-ben is)  igen gyorsan fejleszthető, persze gyakorlással. Nálunk pl. vannak képességfejszető játékok is erre a célra, de a felkészítő tréningben is külön gyúrunk erre. 

És ez mind (az egész tréning) a neten elérhető, tehát olyan időbeosztással, ami a gyereknek jó. - így még kisebb energiabefektetést igényel.

Mit tegyen, aki izgul a matek felvételin?

Mi tegyen, aki izgul?

Egyrészt fontos szerepe van a szülőnek, hogy ne tegyen túl nagy terhet a gyermekre, ne érezze - pláne  egy izgulós gyerkőc - drámainak a helyzetet. Másrészt, ha valaki profivá gyakorolja magát, akkor a vizsgahelyzetben szinte automatikusan tud majd teljesíteni. És ha nem is tudja a legjobbat kihozni magából, lesz kellő önbizalma, és „tartaléka” a jó teljesítményre.

Mi van, ha nem sikerül a felvételi? 

A gyerekeknek nehéz feldolgozni,  akárhogy is, kudarcként élik meg, ami a későbbi iskolai eredményeikre is rossz hatással lehet. Rosszul hat a gyerekek önbizalmára, ezért is érdemes komolyan venni a felkészülést.


Szeretettel várunk egy alapos, célirányos felkészülésre!

– B. Békési Bea –

Van önbizalmad a matekhoz?
2020. október 15.
Nehéz tartani a tempót?
2020. október 14.
Nem megy, mert nem tud figyelni
2020. október 14.