Tudósok igazolták módszereink hatékonyságát...

"Ismétlés a tudás anyja" - tartja a mondás. Egyetemi professzorom ezt úgy módosította, hogy "ismétlés a tudás jó édes anyja". Bizonyára nem örült, hogy újra-és-újra kérte a csoport a magyarázat ismétlését :). De vajon tényleg igaz ez a mondás?

Magyar kutatók vizsgálata szerint a tanulásban fontosabb a tesztelés, mint az ismétlés. A magolással ellentétben rendszeres visszakérdezéssel valódi, hosszan tartó tudást lehet elérni.

Kutatók "teszt-hatásnak" nevezik ezt a jelenséget. Az indexben 2013.szeptember 2-án megjelent riport cikkben Racsmány Mihály, a BME Kognitív Tudományi Tanszékének kutatója számolt be kutató csoportja legfrissebb kutatási eredményeiről. Azt vizsgálták, hogy milyen agyi mechanizmusok állnak az ismétléses tanulás és a teszteléses tanulás mögött.

Kidolgoztak egy trükkös módszert, amit a cikkben részletesen is bemutatnak. A lényege, hogy szerencsétlen kísérleti alanyaiknak szuahéli nyelven(!) szavakat kellett megtanulniuk ismétléses és visszakérdezéses módszerrel. Közben az agyi aktivitást modern készülékekkel vizsgálták.

Azt tapasztalták, hogy rövid távon jobban emlékeztek a bemagolt szavakra. Egy hét elteltével azonban drámaian romlott az eredmény az ismétléses módszerrel betanult szavak esetében. A visszakérdezéses módszerrel memorizált szavak azonban egy hét múlva is ugyanolyan eredménnyel jöttek vissza, mint közvetlenül a tanulás után.

Szerintem ezt a "drámai részt" már mindenki tapasztalta, aki egyetemen átvészelt legalább egy vizsgaidőszakot :) A kutatók szerint azonban a közhiedelemben mégis tartja magát, hogy ismétlés a tudás anyja:

Egy felmérésből kiderült, hogy mind a tanárok, mind a diákok az ismétlésre alapuló tanítási-tanulási módszerekben bíznak, és a tesztek kidolgozását és kitöltését ugyanúgy felesleges nyűgnek gondolják.

A Matek Oázis videókon is folyamatosan tesztelünk: kvízek és kérdések várják a válaszaidat

Az viszont mindenképpen tudományos újdonság, hogy maga a tesztelés, azaz a rendszeres visszakérdezés nem csupán számonkérésre, hanem a valódi tudás megszerzésére is használható.

Azt kéne látni, hogy a teszt sokkal fontosabb az egyszerű ismétlésnél vagy újratanulásnál, mert a tanulási folyamatnak ez az a része, ami megvéd minket a felejtéstől.

- nyilatkozta a professzor.

Vagyis ha tanulás közben rendszeresen kérdéseket, feladatokat kapunk, amiben a tananyagot alkalmazni kell (ezt nevezik a kutatók tesztelésnek), akkor sokkal könnyebben sajátítjuk el az adott anyagot, és sokkal jobban meg is marad az emlékezetünkben.

Milyen jó, hogy a tudományos fejlődést megelőzve mi ezt már évek óta alkalmazzuk a Matek Oázis programokban!!! :) Nem csupán az egyre szaporodó teszt feladatsorokban, de a videókban is folyamatosan visszakérdezünk a program segítségével. Örülünk, hogy ennek az eredményessége immár tudományosan is bizonyítást nyert. Valószínűleg ez az egyik legfontosabb összetevő, ami annyira hatékonnyá teszi az anyagainkat, szemben más oktató anyagokkal.

Arra biztatlak, hogy használd Te is az interaktív Matek Oázis videókat, és jól használható, később is előhívható tudást szerzel.

B.B.Bea
B.B.Bea
A szerethető matektanulás szakértője, matektanár
​​​​​​​
 
Tavaszi kihívás​​​​​​​
TAVASZI KIHÍVÁS
Matekozással most duplán nyerhetsz! 
A jobb jegyen kívűl most Laptop-ot vagy
más  értékes nyereményt zsebelhetsz be!
Elolvasom "De az iskolában nem így tanították!"

"De az iskolában nem így tanították!"

2024. március 04.

Több szülő úgy véli, hogy nem szabad a gyereknek másképpen tanítani a matekot (de persze mást sem), mint ahogyan az a suliban elhangzott. Mert különben csak "megkeveredik" szegény gyerek.

Szabad-e matekozni hétvégén?
2023. március 10.

Tavaszi kihívás​​​​​​​
​​​​​​​

TAVASZI KIHÍVÁS

Matekozással most duplán nyerhetsz! 
A jobb jegyen kívűl most Laptop-ot vagy más  értékes nyereményt zsebelhetsz be!