A lenti igaz történet egy harmadikos kisfiúról szól, de az eset tanulságai bármely évfolyamra érvényesek. Ha a Te gyermekednek is komoly nehézségei vannak matekból, akkor biztatlak, hogy élj bátran a cikk végén tett személyes felajánlásommal.

Kétségbeesett apukától kaptam levelet pár napja. Tanácstalanok, mert kisfiának nem mennek az írásbeli műveletek, de még a szorzótábla sem akar bemenni fejébe, hiába gyakorolja, pedig már harmadikos!

Visszahívtam telefonon, hogy közösen megtaláljuk a probléma okát. Érdekeltek a részletek, és beszélgetni akartam a kisfiúval is.

Elkezdtünk beszélgetni a matekról: mit szeret, mit nem, tanító nénit, számokat, stb. Néhány rövid kérdés után már látszott is, hogy a 100-as számkörben rendkívül bizonytalanul közlekedik. Aztán próbálkoztunk 20 alatt, és sajnos már a tízes átlépés is gondot okozott (5+7=?)

Az elmaradások az óvodában kezdődnek

Kiderült, hogy ez a kisfiú óvodában egyáltalán nem tanult meg számolni. Sajnos ez manapság elég gyakori. Elképesztő, hogy az óvodai nevelési terv NEM tartalmazza, hogy meg kell tanítani számlálni a gyerekeket, legalább 12-ig, de inkább 20-ig!!

Első osztályban a tízes átlépés okozza a legtöbb gondot

Elsőben 10-ig még szépen összeállt minden, de a 10 fölötti számolást már sikerült úgy elnagyolni az iskolában, hogy ott ő már lemaradt!!

Az a tragédia, hogy ha nincs meg a tízes átlépés stabilan, akkor nem fog tudni összeadni-kivonni a gyerkőc nagyobb számokat sem.

Az 1. és 2. osztály közötti szakadék sok kisgyermeknek okoz nehézséget

Aztán jött a 2. osztály, ahol valamiért nem kapott elég nagy hangsúlyt, hogy a gyermek a százas számkört (10-esével csoportosítva a számokat) jól átlássa. Mivel eleve elmaradásokat hurcolt, esélye nem volt a kétjegyűekkel való műveleteket magáévá tenni. A szorzótáblák nem csoda, hogy nem mentek, hiszen nem volt hova kötni ezeket. Ha valaki nem tud pl. hatosával számolni, képtelenség a 6-os szorzótáblát a fejébe gyömöszölni.

Képzeljük csak el! Egy gyermek, aki eljut 3. osztályba, és nem tudja biztonságosan összeadni az 5-öt és a 7-et!! Nem csoda, hogy szegény minden matek órán kudarcra van ítélve!!

Azt tanácsoltam, hogy kezdjen el az első éves tananyagokkal pótolni (pontosabban a 2.-os „Pótold a hiányosságaidat” videókkal). Azután jöhet majd a százas számkör a 2. osztályos tananyagból, és csak ezután a szorzótáblák. Nagyon szurkolunk neki, hogy minél előbb be tudja hozni a 2 tanévnyi lemaradását.

Vérzik a szívem, mikor matekkal szenvedő gyereket látok. Tudom, hogy nem a képességeivel van a baj, hanem azzal, hogy valamikor régen valami nem állt össze rendesen a fejében, ami legtöbbször nem tanulási probléma, hanem tanítási hiba. A mai tankönyvekből tanító pedagógusok, - ha nem mernek bátran selejtezni és sorrendeken változtatni - sajnos sokszor alapvető hibákat követnek el a tananyag felépítésével.

A történetnek több tanulsága is van

1. Ha óvodás gyermek van a közeledben, feltétlenül szólj anyukájának, apukájának, hogy tanítsa meg számlálni, mert az alapvető számfogalma 6 éves koráig ki kell alakuljon, különben sokkal nehezebb lesz neki a suliban. Lehet számolgatni kisautókat, babákat, legókat, bármit, csak mondja ki helyesen a számokat, rögzítse őket! Ne várjon az óvó nénikre, se a sulira!

2. Sokszor a szaktanár sem látja, hogy honnan gyökereznek a gyermek elakadásai. Jelen esetben is, az iskolában csak a szorzótáblákra próbáltak „gyúrni”, plusz az épp aktuális anyagra - természetesen reménytelenül.

3. Ha komoly elakadásai vannak egy gyermeknek matekból, lehet, hogy egészen régről (akár évekkel ezelőttről!) hiányoznak ismeretei, amikre pedig szüksége lenne a fejlődéshez. Azonban jó hír, hogy sokkal gyorsabban pótolhatók ezek, mint sokan gondolnák. Ugyanis az absztrakciós képesség az évekkel gyorsan fejlődik, és ami nehezen ment két éve, azt most játszi könnyedséggel felfogja. Viszont ha nincs felépítve a rendszer, nem tudja hova kötni, nem fogja tudni pótolni. A fenti történetben is hiába tanulgatta a kisfiú a szorzótáblákat, mert nem voltak alapjai hozzá.

Ha a Te gyermeked is reménytelennek érzi a matekot, akkor szinte biztos lehetsz benne, hogy valahol a múltban kell keresni az okokat. (Kivéve, ha idén kaptak új, nem túl jó tanárt.)

Szívesen felajánlom, hogy vele is tarthatunk ilyen rövid (20-30 perces) beszélgetést, hogy megtaláljuk, miket kellene pótolnia ahhoz, hogy végre növekedési pályára állhasson. (Előfizetőknek ingyenesen.)

Szeretettel várlak a Matek Oázisban »

 

– B. Békési Bea –

Szabad-e matekozni hétvégén?
2021. április 22.