Itt a félév vége, a diákok kézhez kapják a félévi bizonyítványaikat. A matek ilyenkor sokszor a neuralgikus pont: A legtöbb családban a matekjegy okozza a legnagyobb csalódást. Mi a baj a matekkal?

A legnagyobb baj, hogy egy csomó diák él meg kudarcélményeket ezzel a tárggyal, ami elindítja őket egy olyan ördögi kör felé, hogy rossz élményem volt, ezért nem szívesen foglalkozom vele, emiatt persze még jobban lemaradnak, és ettől még több rossz élményük lesz, és még kevésbé akarnak foglalkozni vele…

A szülő sokszor azt gondolja, hogy csak trehány a gyermeke, többet kéne tanulnia, pedig a gyerekek általában legalább annyira szenvednek attól, hogy kilátástalannak érzik a matekot, mint a szülők attól, hogy tehetetlennek érzik magukat.

Lehet, hogy sokszor nem is a gyerek tehet róla?

Nem, tényleg nem feltétlen a gyerek hibája, ha nem úgy sikerült a félév, ahogy szeretné a szülő és jó esetben a gyerek is.

Lehet, hogy már tavaly is voltak gondok, sőt az se kizárt, hogy évekre visszamenőleg hurcol magával a gyermek hiányosságokat – mert ahogy korábban már beszéltünk róla – a matekban ezek a lyukak sajnos nem gyógyulnak be maguktól. Minden régi hiányosság visszaköszön, még évek múltán is, és egyre nehezebbé teszi az új anyagok megértését, és főként az alkalmazását.

Aztán nyilván ott van a tanár probléma is, ami hát, nem egyszerű.

Na, igen, sokan a tanárokat hibáztatják. Mennyire jogos ez?

Valóban nagyon nem mindegy, hogy a tanár mennyire világosan magyaráz, milyen jól építi fel az anyagot, és az sem, hogy hogy áll hozzá a gyerekekhez. Azonban azt látom, hogy a tanároknak is egyre nehezebb. A gyerekek nehezebben kezelhetők, sok az érzelmileg elhanyagolt gyerek, nagyon sok a családi probléma, és egyre több a speciális tanulási igényű gyerek. A tanárok nincsenek felkészítve erre, és 20-30 gyerekkel nem is megoldható, hogy mindenkivel egyenként tudjon törődni.

Plusz a mai tankönyvek sem igen segítik, hogy a tanár egy gyerekbarát matekot tanítson, mert nagyon sok kuszaság van bennük.

A karantén is okozhatja a gondokat?

Természetesen. Már tavasszal is sokan halmoztak fel hiányosságokat az otthon-tanulás alatt, ami idén elakadásokat okozhat.

És idén is:… azért nem ugyanaz a számítógép-képernyőről tanítani, mint személyesen.

Úgyhogy mi azt valljuk, hogy a körülményeken nem tudunk változtatni, ezért szülőként muszáj a gyereket segítenünk abban, hogy túl tudjon lépni a nehézségeken.

De hát a szülőknek sem könnyű…

Nem bizony, sőt, szerintem a szülők (anyukák) roppant nehéz helyzetben vannak, pláne, ha a gyerek - netán gyerekek - karanténba kerülnek. Amúgy is nagy a rohanás, emellett még segíteni napról napra több tárgyból is....?!

A szülőknek olyan megoldás kell, amivel a gyermek önállóan tud készülni matekból.

Milyen jó, hogy ilyen már az interneten is elérhető! Mint például a Ti programotok is, a Matek Oázisban…

Igen, sok olyan oldal található már, ahol lehet matekot tanulni vagy gyakorolni. Itt már inkább a bőség zavara az, ami akadály lehet, mert az információ-dzsungelben nehéz kiválogatni, hogy mi az, amivel tényleg rövid idő alatt, de tartós fejlődést lehet elérni a gyerkőcnek. Mert matekból különösen fontos a jól átgondolt, alapos felépítése egy-egy anyagnak.

Hiába adja néhány videó a „de klassz, ezt már értem!” érzését, ha utána a feladatokkal nem tud önállóan boldogulni a gyerek az órán vagy a dolgozatban. Vagy hiába gyakorol akár órákat is mindenféle játékokkal-tesztekkel, ha nincsenek meg a stabil alapjai, mert csak esetleges lesz a jó válasza - ami egy játékban, tesztben nem gond, de a dolgozatnál igen.

Ezért építettük fel úgy a Matek Oázis oktatóprogramot, hogy kis lépésekben magyarázunk, és mindjárt vissza is kérdezünk, a gyerek teszteli önmagát, sikerélményt kap a jó válaszokkal, és ez a továbbhaladásra is motiválja. Számtalan példát tudunk, amikor a diákjaink elkezdtek a Matek Oázis videókkal tanulni, és már a következő dolgozat sokkal jobban sikerült. (bukásról akár 3-as-4-esre javított, 3-asról akár 5-ösre, stb...)

Szóval szerinted év végére javítani nem is olyan nehéz?

Igen, a diákjaink rendszeresen bizonyítják, hogy pár hónap elegendő ahhoz, hogy valami egészen új szintre lépjenek matekból.

  • A Matek Oázisban például villámgyorsan bepótolhatja bárki a lemaradásait – külön tananyagaink is vannak „pótold a hiányosságaidat” címmel – de
  • minden új tananyag elején ismételjük is azt, amire épül!
  • Színesen magyarázunk, de pofonegyszerűen, hogy bárki biztosan megértse.
  • Amikor velünk tanul, akkor neki szól a lecke, olyan, mintha egy kedves és remek tanár ülne mellette, aki nemcsak magyaráz, hanem kérdez is.
  • Változatosan, játékosan tanítjuk neki a matekot.

Akkor ez egy reménysugár lehet a most elkeseredett anyukáknak, apukáknak. Én pedig kívánok kitartást és sok sikert ahhoz, hogy az új félévben meg tudják valósítani a gyermekekkel együtt a terveiket.

A teljes rádiós interjú 2021. január 25-én hangzott el a Mex Rádióban. Ide kattintva tudod meghallgatni:

– B. Békési Bea –

Szabad-e matekozni hétvégén?
2021. április 22.